ACHIEVED LEVEL OF TOURISM DEVELOPMENT IN THE REPUBLIC OF SERBIA

  • Goran Perić Business School of Applied Studies in Blace, Serbia http://orcid.org/0000-0001-7954-7663
  • Mira Avramović Higher Business School of Professional Studies in Leskovac
  • Marija Stojiljković Business School of Applied Studies in Blace, Serbia
Keywords: tourism, Republic of Serbia, tourism traffic

Abstract

It is known that the long-standing political and economic environment in our country has stopped the development of tourism and that the quality and diverse resource base of the Republic of Serbia is not sufficiently utilized. The offer of Serbian tourism products, spontaneously developed for the needs of domestic tourism, is not able to respond to the contemporary trends of the international tourist market, because there have been major changes in the market according to which the Republic of Serbia has not adapted its tourist offer. This has directed the subject of research in this paper to determine the achieved level of tourism development in the Republic of Serbia. Based on the new demands of modern tourists and global trends in tourism, the Republic of Serbia has the opportunity to capitalize its current position, to form a tourist offer and to achieve significant growth in the tourism sector and thereby provide a place on the world tourist map.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Gašić, M., Perić, G., Ivanović, V., 2015. Razvijenost ruralnog turizma u Republici Srbiji. BizInfo (Blace), 6(2), str. 71-81.

Gligorijević, Ž., Gligorijević, A., 2012. Turizam – karakteristike i perspektive razvoja. Niš: SVEN.

Gligorijević, Ž., Petrović, J., 2008. Turizam u funkciji strukturnog prilagođavanja privrede Srbije. Ekonomika, 53(1-2), str. 20-26.

Krunić, N., Milijić, S., Đurđević, J. 2010. Razvoj planinskog turizma u Srbiji i zemljama u okruženju. Arhitektura i urbanizam, (29), str. 3-9.

Ministarstvo trgovine turizma i usluga, 2005. Strategija razvoja turizma: prvi fazni izveštaj, Beograd: Horwath Consulting Zagreb i Ekonomski fakultet Beograd.

Народна Скупштина Републике Србије, 2017. Одлука о Националном програму јавне железничке инфраструктуре за период од 2017. до 2021. године. Београд: Народна Скупштина Републике Србије.

Perić, G., Gašić, M., Stojiljković, M. and Ivanović, V., 2017. Perspectives of Development of Spa Tourism in Serbia. Journal of Awareness, 2:Special Issue, pp. 597-614.

Perić, G., Gašić, M., Stojiljković, M. and Nešić, I., 2018. The impact of employee satisfaction on the tourist satisfaction with the services of spa tourism. Economics of Agriculture, 65(2), pp. 617-632.

Ракић, С., Мухи, Б. и Томка, Д., 2014. Утицај светске економске кризе на глобални туристички промет са посебним освртом на Републику Србију. Пословна економија, 8(1), стр. 281-306.

Републички завод за статистику Србије, 2005. Статистички годишњак Србије 2005. Београд: Републички завод за статистику Србије.

Републички завод за статистику, 2018. Статистички годишњак Републике Србије 2017. Београд: Републички завод за статистику.

Terzić, A., Bjeljac, Ž., 2015. Problemi revitalizacije argitektonskog nasleđa i turističkog uređenja u Srbiji. Kultura polisa. 28, str. 478-488.

Ubavić, P., 2016. Pozicioniranje Srbije kao turističke destinacije na međunarodnom turističkom tržištu. Megatrend Review, 13(2), str. 97-118.

Ubavić, P., 2015. Turistička politika i mogući pravci razvoja turizma u Srbiji. Ekonomija: teorija i praksa, 8(1), str. 16-31.

Влада Републике Србије, 2016. Стратегија развоја туризма Републике Србије за период 2016. - 2025. Београд: Влада Републике Србије.

Čerović, S., Barjaktarović, D., Knežević, M., 2015. Podrška razvoju turizma kao faktor konkurentnosti Srbije kao turističke destinacije. U: Zbornik radova, Singidunum Univerzitet, SITCON 2015 Međunarodna naučna konferencija Univerziteta Singidunum: Konkurentnost turističke destinacije, Beograd, 25. septembar 2015. Beograd: Singidunum Univerzitet.

Štetić, S., Cvijanović, D., Šimičević, D., 2014. Posebni oblici turizma Dunavskog regiona Srbije. Monografija, Beograd: Institut za ekonomiku poljoprivrede.

Airport Nikola Tesla Belgrade, 2018. Traffic Figures. [online] Airport Nikola Tesla Belgrade. Available at: <http://www.beg.aero/en/strana/11161/traffic-figures> [Accessed 2 December 2018.].

Агенција за управљање лукама, 2017. Годишњи билтен - Број 102. [pdf] Available at: <https://www.aul.gov.rs/folder/godisnji-bilten-2017.pdf> [Accessed 4 December 2018.].

Drobnjak, J., 2012. Saobraćaj Srbije. [online] Beograd: Markoekonomija.org. Available at: <https://www.makroekonomija.org/0-raniji-autori-i-citati/z-jovo-drobnjak/saobracaj-srbije> [Accessed 4 December 2018.].

Министарство трговине, туризма и телекомуникација, 2017. Корисне информације - туристички промет Србија - категоризација. [online] Министарство трговине, туризма и телекомуникација Available at: <http://mtt.gov.rs/sektori/sektor-za-turizam/korisne-informacije-turisticki-promet-srbija-kategorizacija/> [Accessed 2 December 2018.].

Nis Constantine the Great Airport, 2018. Statistics. [online] Niš: Nis Constantine the Great Airport. Available at: <http://nis-airport.com/en/traffic-figures/> [Accessed 2 December 2018.].

Word Travel & Tourism Council (WTTC), 2018. Travel & Tourism Economic Impact 2018 Serbia. [pdf] London: WTTC. Available at: <https://www.wttc.org/-/media/files/reports/economic-impact-research/countries-2018/serbia2018.pdf> [Accessed 2 December 2018.].

World Economic Forum, 2017. The Travel & Tourism Competitiveness Report 2017. [pdf] Geneva: World Economic Forum. Available at: <http://www3.weforum.org/docs/WEF_TTCR_2017_web_0401.pdf> [Accessed 19 November 2018.].

Published
2018-12-31
How to Cite
PerićG., AvramovićM., & StojiljkovićM. (2018). ACHIEVED LEVEL OF TOURISM DEVELOPMENT IN THE REPUBLIC OF SERBIA. BizInfo (Blace) Journal of Economics, Management and Informatics, 9(2), 39-52. https://doi.org/10.5937/bizinfo1802039P